
- Hvis en person er i akutt fare og trenger beskyttelse umiddelbart, bør politiet kontaktes på 02800. I nødsituasjoner, ring 112!
- Ved bekymring for om en voksen bruker/pasient kan være utnyttet i menneskehandel, og personen ikke er i en akutt nødsituasjon, er det viktig at vedkommende får informasjon om hvor han eller hun kan få hjelp. Husk at du ikke trenger å være sikker, en begrunnet mistanke/bekymring er nok til at du bør handle!
- Hvis personen samtykker til det, hjelp vedkommende med å komme i kontakt med aktuell hjelpeinstans og eventuelt bistandsadvokat (se nedenfor)
- Hvis personen kan være mindreårig, bør barnevernet kontaktes umiddelbart. Les mer om hva du skal gjøre hvis du mistenker at brukeren/pasienten kan være mindreårig.
- Hvis forholdene ligger til rette for det, og du kan prate med brukeren/pasienten på tomannshånd, kan du forsøke å avklare situasjonen og/eller ta opp din bekymring, samt informere muntlig om aktuelle hjelpetilbud.
- Her finner du forslag til konkrete spørsmål du kan stille og råd om gjennomføring av en slik samtale.
- Her finner du råd om hva du kan gjøre i etterkant av en avklaringssamtale – både dersom bekymringen er styrket eller avkreftet.
- Dersom brukeren/pasienten har med seg en følgeperson, eller det av andre årsaker ikke lar seg gjøre å gjennomføre en trygg samtale her og nå, kan du prøve å «holde på» personen og skape en situasjon der du får snakket med pasienten/brukeren på tomannshånd, eller finne et påskudd for å lage en ny avtale om kort tid.
- Ha gjerne relevant informasjonmateriell tilgjengelig, f.eks. små kort med kontaktinformasjon til ROSAs hjelpetelefon (dette kan bestilles), Safe House Filemon eller andre aktuelle hjelpetilbud. Nedenfor finner du en oversikt over aktuelle hjelpeinstanser.
- Dersom det etter nærmere undersøkelser viser seg at brukeren/pasienten ikke er utsatt for menneskehandel, men befinner seg i en vanskelig livssituasjon, bør vedkommende få informasjon om andre aktuelle hjelpeinstanser.
- Du kan ha lovpålagt avvergingsplikt, dersom personen er utsatt for grov menneskehandel eller andre lovbrudd som er omfattet av avvergingsplikten i straffeloven § 196. Mer om avvergingsplikten lenger ned på siden.
Når det oppstår bekymring for om en bruker/pasient kan være utsatt for menneskehandel, vil det noen ganger være behov for å handle umiddelbart. Andre ganger er ikke dette mulig, eller situasjonen er slik at det er mer hensiktsmessig å søke råd- og veiledning om hvordan saken bør håndteres videre. Nedenfor finner du råd om hva du kan gjøre i akuttsituasjoner, og når situasjonen ikke er akutt.
I akuttsituasjoner
Hvis en person er i akutt fare og trenger beskyttelse umiddelbart, bør politiet kontaktes på 02800. I nødsituasjoner, ring 112!
Dersom situasjonen ikke innebærer en akuttsituasjon med tanke på sikkerhet, men et voksent mulig offer for menneskehandel som trenger et trygt oppholdssted og oppfølging umiddelbart, kan man kontakte en av følgende instanser:
- ROSA-telefonen 22 33 11 60. ROSA kan bistå med informasjon, og henvisning til relevante tiltak for voksne personer utnyttet i alle former for menneskehandel.
- Safe House Filemon på telefon 474 66 480. Safe House Filemon tilbyr bolig og oppfølging til menn og par/familier utnyttet i arbeid.
- Human Trafficking Support Oslo (NAV Grünerløkka) er et landsomfattende råd- og veiledningsansvar om menneskehandel for øvrige NAV-kontorer i Norge. Telefon: 99 47 02 79
Dersom personen du er bekymret for kan være mindreårig, og situasjonen vurderes å være akutt, kontakt barnevernvakten. Du finner din lokale barnevernvakt på barnevernvakten.no eller ved å ringe Alarmtelefonen for barn og unge på telefon 116 111. Barnevernvakten kan om nødvendig hasteflytte (akuttplassere) barnet på institusjon eller i beredskapshjem.
Når situasjonen ikke er akutt
Ved bekymring for om en antatt mindreårig kan være utnyttet, har helse- og sosialarbeidere meldeplikt til barnevernet – og det anbefales at man så raskt som mulig tar kontakt for å drøfte fremgangsmåte og behov for hasteflytting (akuttplassering).
Ved bekymring for om en voksen person kan være utnyttet, skal personen få tilbud om kontakt med bistandsadvokat og/eller en annen instans som har kompetanse på å avklare situasjonen og følge opp videre. Dette gjelder også når det er uklart om situasjonen kan klassifiseres som menneskehandel eller en annen type utnyttelse, da personen uansett vil ha behov for juridisk veiledning og annen oppfølging.
Avvergingsplikt
Fra 1. januar 2021 ble grov menneskehandel og tvangsekteskap innlemmet i den lovpålagte avvergingsplikten i straffeloven § 196, som også omfatter en rekke andre volds- og seksuallovbrudd. Avvergingsplikten gjelder både for deg som privatperson og for deg som er pålagt taushetsplikt i jobben din, og innebærer en lovpålagt plikt til å prøve å stoppe vold og overgrep, enten ved å varsle eller på annen måte å avverge at det skjer. På plikt.no finner du informasjon om når avvergingsplikten gjelder og hva du kan gjøre for å avverge.
Instanser med spesialisert kompetanse på menneskehandel, som kan gi tilpasset veiledning til helse- og sosialarbeidere og/eller som man kan henvise personen til for videre oppfølging:
ROSAs hjelpetelefon 22 33 11 60 dekker hele Norge, hele døgnet.
ROSA kan bistå med informasjon, og henvisning til relevante tiltak for personer utnyttet i alle former for menneskehandel. Alle kan henvende seg, både utsatte personer, ansatte i hjelpeapparatet, og andre som kommer i kontakt med mulige ofre.
ROSA drifter den nasjonale hjelpetelefonen mot menneskehandel for alle utnyttelsesformer. ROSA koordinerer bistand og sikre oppholdssteder til kvinner, menn og transpersoner utnyttet i alle former for menneskehandel i samarbeid med landets krisesentre og øvrige botiltak for ofre for menneskehandel. Du kan ringe den nasjonale hjelpetelefonen hele døgnet på 22 33 11 60 hvis du har spørsmål om menneskehandel, trenger veiledning i konkrete saker eller skal henvise et mulig offer for menneskehandel til hjelpeapparatet.
ROSA (Reetablering, Oppholdssteder, Sikkerhet og Assistanse) ble opprettet av Krisesentersekretariatet i 2005, som et tiltak i forbindelse med Regjeringens handlingsplan mot handel med kvinner og barn 2003-2005, og har siden blitt videreført i senere handlingsplaner mot menneskehandel.
Safe House Filemon er et tilbud til menn over 18 år som er eller har vært utnyttet i tvangsarbeid. Par og familier kan benytte seg av tilbudet hvis det er praktisk mulig. Safehouse Filemon ligger i Oslo, men det tas imot henvendelser om plass fra hele landet.
Personen skal i utgangspunktet ha søkt om refleksjonsperiode, eller være motivert for å gjøre dette så snart det er mulig etter innflytting. Det er mulig med avklaringsopphold på kort varsel når det foreligger indikasjoner på mulig menneskehandel. Rusproblematikk og boevne vil bli vurdert før inntak.
Tilbudet omfatter bolig, oppfølging, arbeidspraksis, aktiviteter, sosialt nettverk og deltakelse i felles aktiviteter.
Kontaktinformasjon: Telefon 474 66 480, e-post [email protected].
Film om Safe House Filemon (Journalen, 2017):
Mer informasjon på Frelsesarmeens nettsider.
Ved begrunnet bekymring for om en voksen person kan være utnyttet, skal brukeren/pasienten få tilbud om kontakt med bistandsadvokat.
Dette gjelder også når det er uklart om situasjonen kan klassifiseres som menneskehandel eller en annen type utnyttelse, da vedkommende uansett vil ha behov for juridisk veiledning og annen oppfølging.
Mulige ofre for menneskehandel har rett til minimum tre timer gratis advokatbistand for å få vurdert sin situasjon og få råd vedrørende blant annet søknad om refleksjonsperiode og eventuell politianmeldelse.
Dersom saken blir anmeldt, har vedkommende krav på gratis advokatbistand under hele prosessen. Advokaten kan blant annet bidra med rådgivning, samt å bistå med kontakt med politiet, UDI, IOM og andre instanser.
ROSA (telefon 22 33 11 60) har oversikt over bistandsadvokater som har kompetanse på og erfaring med menneskehandelssaker.
Les mer om rett til advokatbistand.
Mistenker du at personen du er bekymret for kan være mindreårig, og situasjonen vurderes som akutt (men at situasjonen ikke tilsier at man skal ringe politiets nødtelefon), skal du så fort som mulig kontakte lokal barneverntjeneste eller barnevernvakten. Du finner din lokale barnevernvakt på barnevernvakten.no. Du kan også ringe Alarmtelefonen for barn og unge på telefon 116 111. Barneverntjenesten/-vakten kan om nødvendig hasteflytte (akuttplassere) barnet på institusjon eller i beredskapshjem.
Ansatte i offentlige tjenester og organisasjoner eller private som utøver oppgaver for det offentlige, har meldeplikt til barneverntjenesten1 blant annet dersom det er grunn til å tro at et barn er i en omsorgssvikt- eller mishandlingssituasjon, har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker, eller står i fare for å bli utnyttet i menneskehandel.
I mange saker vedrørende mulige ofre for menneskehandel vil det være tvil om offerets alder. Når offerets alder er ukjent, og det er grunn til å tro at offeret er mindreårig, skal vedkommende anses å være barn og omfattes av særskilte beskyttelsestiltak til alder er verifisert2.
Ofte blir mindreårige ofre flyttet på, eller av andre årsaker avskjæres fra eller unndrar seg kontakt med offentlige myndigheter dersom det stilles spørsmålstegn ved deres situasjon. Det anbefales derfor at barnevernsvakt/politi kontaktes umiddelbart for å drøfte hensiktsmessig fremgangsmåte, og sikre at barnet ikke «blir borte» for hjelpeapparatet.
Det anbefales at helse- og sosialarbeiderne rutinemessig og så raskt som mulig kontakter lokal barneverntjeneste (på dagtid) eller barnevernvakta (på kveldstid og i helger) for å informere om situasjonen og drøfte valg av fremgangsmåte.
Les mer: Kontakt barnevernet hvis du mistenker at en mindreårig er eller står i fare for å bli utnyttet!
Bufdir (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet) har etablert en sentral veiledningsfunksjon i saker som omhandler mindreårige ofre for menneskehandel. Veiledningsfunksjonen har samlet kompetanse på barnevern, jus, politifaglig arbeid og migrasjon- og flyktningefeltet, og skal gi råd og veiledning til tjenesteapparatet (f.eks. barnevern, politi, helsestasjoner, skoler osv.) i enkeltsaker.
Telefon 466 15 000 (hverdager 08.00-15.45)
Les mer: Mindreårige mulige ofre for menneskehandel
Fotnoter/kilder:
1 Lov om barneverntjenester (barnevernloven) § 13-2
2 Europarådets konvensjon om tiltak mot menneskehandel ETS nr. 197, artikkel 10
- Alle har rett til råd og veiledning fra NAV, samt noe begrenset hjelp (midlertidig bolig og økonomisk hjelp).
- De som har behov for det har rett på tolk.
- For å få fulle rettigheter til sosialhjelp, må personen ha lovlig opphold og fast bopel i Norge.
Human Trafficking Support Oslo (NAV Grünerløkka) har råd- og veiledningsansvar om menneskehandel for øvrige NAV-kontorer i Norge
Personer som har fått innvilget refleksjonsperiode, eller har andre oppholdstillatelser, har rett på tjenester etter sosialtjenesteloven på lik linje med befolkningen for øvrig. Dette innebærer blant annet økonomisk sosialhjelp og et trygt botilbud i form av krisesenter, institusjon eller leilighet i regi av kommunen der vedkommende oppholder seg. NAV kan også tilby midlertidig overnatting på pensjonat, hotell e.l. i påvente av en mer varig boligløsning.
Det blir regnet som god praksis å også tilby midlertidig bolig til personer som har søkt eller skal søke refleksjonsperiode – det vil si personer som har levert søknad, men venter på svar, og de som har lagd avtale med bistandsadvokat i den hensikt å søke. Det anbefales i slike tilfeller at helse-/sosialarbeideren som følger opp personen bistår vedkommende i kontakten med NAV, ved å f.eks. bekrefte at vedkommende er identifisert som et mulig offer for menneskehandel og er i en prosess der det skal søkes refleksjonsperiode. Bistandsadvokaten kan også bidra med skriftlig bekreftelse på at søknad er levert og under behandling.
Ofre for menneskehandel kan også ha rett til hjelp for å komme i arbeid. God arbeidsrettet oppfølging og kvalifiserende tiltak kan være avgjørende både for rehabilitering og for å forebygge videre utnytting og retraffikering.
Alle har rett til opplysning, råd og veiledning, uavhengig av oppholdsstatus. I likhet med andre tiltak etter sosialtjenesteloven, skal dette gis på en forsvarlig måte. For at råd og veiledning skal gis på en forsvarlig måte, er det nødvendig med en grundig kartlegging av søkerens situasjon. Dette vil samtidig kunne avdekke eventuell utnyttelse (for eksempel menneskehandel), og er også nødvendig for en helhetlig, individuell vurdering av om vedkommende har rett til økonomisk stønad og midlertidig bolig i en nødssituasjon.
Les mer om hvilke rettigheter mulige ofre for menneskehandel med ulike oppholdsstatus har til bl.a. bolig, økonomisk sosialhjelp og arbeidsrettede tiltak.
Les mer om NAVs ansvar for ofre for menneskehandel.
NAV Grünerløkka v/Human Trafficking Support Oslo (tidligere Oslo-Piloten) har et byomfattende ansvar for voksne antatte ofre for menneskehandel i Oslo kommune, og følger opp personer som har søkt eller fått innvilget refleksjonsperiode, og deres medfølgende barn.
NAV Grünerløkka v/Human Trafficking Support Oslo er også et landsomfattende råd- og veiledningskontor om menneskehandel for øvrige NAV-kontorer i Norge.
Telefon: 99 47 02 79
E-post: [email protected] eller [email protected]
Hvis en person er i akutt fare, ring politiets nødtelefon 112!
Ofre for menneskehandel som ønsker å anmelde gjerningspersoner, skal henvende seg til lokalt politi (tlf. 02800). Alle politidistrikter skal ha spesialiserte menneskehandelsgrupper. Bistandsadvokat kan gi råd- og veiledning i forkant av anmeldelse, og bistå offeret under eventuell etterforskning og straffesak.
Man kan også kontakte politiet for råd og veiledning. Politiet skal vurdere offerets behov for beskyttelse og sette i verk nødvendige sikkerhetstiltak. Ved henvendelse om navngitt voksen person, husk samtykke fra den det gjelder! Les mer om politiets arbeid mot menneskehandel på politiets nettsider.
Kripos har et nasjonalt ansvar for analyse, og skal gi bistand til politidistriktene blant annet i menneskehandelssaker. Kripos deltar i internasjonalt arbeidet mot menneskehandel, og drifter politiets nasjonale kompetansegruppe mot menneskehandel. Kripos betjener også politiets tipsmottak for menneskehandel.
For å melde fra til UDI om bekymring for at en konkret (voksen) asylsøker kan være utsatt for menneskehandel, trenger helse- og sosialarbeidere samtykke fra den det gjelder. Gjelder det enslige mindreårige asylsøkere eller medfølgende barn, har helse- og sosialarbeidere meldeplikt til barneverntjenesten.
Når en asylsøker har blitt identifisert som et mulig offer for menneskehandel, kan det etter samtykke fra den det gjelder være aktuelt å iverksette særskilte oppfølgingstiltak i mottak, eller vurdere alternative botiltak (dersom asylmottak ikke vurderes som tilstrekkelig trygt). ROSA har en driftsavtale med UDI om at asylsøkere som får bistand fra prosjektet kan bo på krisesenter eller Lauras hus (Kirkens Bymisjon).
Det er også viktig at UDI har tilstrekkelige opplysninger til å belyse asylsøknaden. Det kan også være aktuelt å trekke asylsøknaden for å søke om refleksjonsperiode. Det anbefales at man drøfter hensiktsmessig fremgangsmøte i den enkelte sak med bistandsadvokat.
UDI har utarbeidet detaljerte retningslinjer for hvordan asylmottak og de ulike avdelingene i organisasjonen skal håndtere saker der det oppstår mistanke om at en asylsøker kan være utsatt for menneskehandel. Disse retningslinjene er tilgjengelig på en temaside om menneskehandel på www.udiregelverk.no.
For generelle spørsmål knyttet til UDIs ansvar for asylsøkere som kan være utsatt for menneskehandel, se UDIs rundskriv eller kontakt koordinator for menneskehandelssaker i den aktuelle UDI-avdelingen (kontakt UDI på telefon 23 35 15 00).
Det finnes tiltak som arbeider med mulige ofre for menneskehandel i en rekke norske byer, særlig rettet mot kvinner og menn utnyttet i prostitusjon. ROSAs nasjonale hjelpetelefon (22 33 11 60) kan gi informasjon om aktuelle tiltak der brukeren/pasienten bor eller oppholder seg. Det ligger også informasjon om noen av disse tiltakene på ROSAs nettsider.
Her finner du informasjon om noen særlig aktuelle tilbud som enten er landsomfattende, eller dekker et stort/tett befolket geografisk område og alle utnyttelsesformer:
- Safe House Filemon (Frelsesarmeen): landsdekkende, menn/par, tvangsarbeid
- Rett til å bli sett (Røde Kors): Oslo og omegn, alle utnyttelsesformer
- IOM Norge: assistert retur, landsdekkende, alle utnyttelsesformer
- Caritas ressurssentre: gir råd og veiledning til arbeidsinnvandrere og andre migranter, på ulike språk
- Bistandsadvokat
- Koordineringsenheten for ofre for menneskehandel (KOM)
Når det gjelder personer som ikke er utnyttet i menneskehandel, eller som av ulike årsaker ikke ønsker å benytte seg av tiltakene rettet mot denne målgruppen, kan det være aktuelt å henvise til andre aktuelle tiltak som er tilgjengelig for sårbare migranter, som f.eks. prostitusjonstiltakene, nødovernattingstilbud og andre lavterskeltilbud for fattige tilreisende EØS-borgere og personer uten lovlig opphold, ulike rettshjelps- og rådgivingstjenester, helsetilbud (f.eks. Helsesenteret for papirløse).
Hvis du er usikker på hvilken instans som er den «riktige» eller mest hensiktsmessige i den aktuelle saken, kontakt ROSAs hjelpetelefon 22 33 11 60.