Personer fra land utenfor EU/EØS trenger en oppholdstillatelse for å ha lov til å arbeide i Norge. Arbeidsgivere som benytter seg av utenlandske arbeidstakere som ikke har riktig type oppholdstillatelse kan få bøter eller fengselsstraff.
Det at personer uten lovlig opphold ikke har lov til å arbeide i Norge, gjør de svært sårbare for utnyttelse, blant annet på det svarte arbeidsmarkedet.
Personer med innvilget refleksjonsperiode eller andre typer oppholdstillatelser, har lov til å jobbe i Norge.
Rett til arbeid for personer som har fått innvilget refleksjonsperiode
Innvilget refleksjonsperiode gir rett til å arbeide i Norge, og man kan derfor inngå en arbeidskontrakt med en eventuell arbeidsgiver.
Enkelte kommuner tilbyr norskopplæring til personer som er i refleksjonsperiode. Personer som bor i krisesenter i regi av ROSA-prosjektet kan få dekket sine utgifter til norskopplæring dersom kommunen de bor i ikke tilbyr dette gratis.
Man kan også søke NAV om arbeidsrettede tiltak. NAV har mulighet til å innvilge dette etter en individuell vurdering. Arbeidsrettede tiltak kan f.eks. bestå i jobbsøkerkurs eller ulike yrkesopplæringskurs.
Gjennom ROSA og andre hjelpetiltak for ofre for menneskehandel tilbys også aktuelle aktiviteter som organisert trening, kurs, arbeidspraksis og nettverksgrupper med fokus på sosial mestring.
Rett til arbeid for asylsøkere
Asylsøkere har ikke krav på arbeidstillatelse, men UDI kan etter søknad innvilge dette dersom vedkommende oppfyller visse kriterier. Svært mange asylsøkere vil imidlertid falle utenfor denne ordningen, da det bl.a. er krav om dokumentert identitet og at man ikke er omfattet av Dublin-prosedyren1.
Asylsøkere kan få midlertidig arbeidstillatelse mens de er asylsøkere hvis vedkommende
- har vært på asylintervju (det er unntak fra dette kravet for enkelte nasjonaliteter3)
- har gyldig pass (eller er fra Somalia, eller bor på integreringsmottak, og UDI ikke er i tvil om deres identiteten)
- ikke skal sendes til et annet europeisk land (etter Dublin-forordningen)
- ikke har fått svar fra UDI på søknaden om beskyttelse
Man søker ved å fylle ut søknadsskjema, som man finner på UDIs nettsider, og leverer dette til politiet. Søknaden skal ikke sendes til UDI.
Det kreves ikke gebyr for å søke om arbeidstillatelse mens asylsøknaden er til behandling.
Avslag på søknaden om arbeidstillatelse kan ikke påklages. Innvilgelse eller avslag på søknaden om arbeidstillatelse påvirker ikke utfallet av asylsøknaden.
Tillatelsen gjelder i inntil 6 måneder. Hvis søkeren får endelig avslag på asylsøknaden i mellomtiden gjelder ikke arbeidstillatelsen, den bortfaller ved utreisefristen i det endelige avslaget. Tillatelsen gjelder fremdeles dersom vedtaket blir påklaget og man blir gitt utsatt iverksetting (rett til å oppholde seg i Norge mens klagen behandles).
Hvis søkeren ikke har fått endelig vedtak før arbeidstillatelsen utgår, kan det søkes om fornyelse. Man bør søke om dette i god tid før tillatelsen utløper – én måned før utløpet av tillatelsen vil være tilstrekkelig dersom det er klart at vedkommende fortsatt fyller vilkårene.
Fotnoter/kilder:
RS 2010-180 Rett til å ta arbeid for asylsøkere
Se RS 2010-180V2 Nasjonaliteter og/eller grupper som er unntatt fra kravet om at asylintervju skal være gjennomført for oppdatert liste
Bestemmelsen ovenfor gjelder asylsøkeres adgang til ordinært lønnet arbeid. Asylsøkere har også anledning til å utføre noen oppgaver og småjobber på asylmottaket, og delta i frivillig arbeid, uten å ha arbeidstillatelse. Vedkommende kan imidlertid ikke få lønn eller annen kompensasjon for disse oppgavene.
Rett til arbeid- EU/EØS-borgere
I prinsippet kan alle EU/EØS-statsborgere søke på alle stillinger utlyst i EU/EØS-land. De har rett til å ta arbeid i alle EU/EØS-land og til å bli ansatt på samme vilkår som landets borgere.
Når man arbeider i et annet EU/EØS-land har man som EØS-statsborger rett til samme arbeidsvilkår som landets egne borgere både når det gjelder lønn, oppsigelse, arbeidervern og tiltak for å verne om helse og sikkerhet på arbeidsplassen.
Som en hovedregel skal man oppgi og skatte av hele sin inntekt i det landet man arbeider i.
EØS-avtalens regler innebærer at arbeidsinnvandrere fra EØS skal likebehandles med norske statsborgere når det gjelder rett til å søke arbeid og arbeidsvilkår2. De opparbeider også samme rett til arbeidsbaserte ytelser som norske statsborgere. Hvilken bistand de har tilgang til, avhenger av om de er arbeidssøkere eller arbeidstakere som har opparbeidet seg rettigheter.
NAV kan gi bistand til arbeidssøkere i form av informasjon om jobbmuligheter og regelverk, veiledning i jobbsøking, og formidling til arbeidsmarkedstiltak som praksisplasser, kurs og lønnstilskudd. Arbeidsmarkedsloven3 gjelder alle med lovlig opphold i Norge, inkludert EU/EØS-borgere, og det er ikke krav om opptjente dagpengerettigheter for å vurderes for et arbeidsrettet tiltak. Arbeidsrettede tiltak tildeles etter en individuell vurdering av behovet for bistand og hensiktsmessigheten av å sette inn tiltak for å styrke mulighetene til å skaffe og/eller beholde arbeid4. Nyankomne arbeidssøkere med få kvalifikasjoner og som ikke snakker norsk, vil ofte vurderes til å ha liten sjanse til å møte arbeidslivets krav, og får i liten grad praktisk bistand til å skaffe seg arbeid i Norge5. Det er dermed hovedsakelig de arbeidsmigrantene som allerede har jobbet i Norge, og har opparbeidet rettigheter til ytelser, som får innvilget arbeidsrettede tiltak.
Utenlandske arbeidssøkere kan finne informasjon om hvordan de kan søke jobb i Norge på nettstedene www.workinnorway.no (Work in Norway – The Official Guide) og www.nyinorge.no (Ny i Norge – Praktiske opplysninger fra offentlige etater).
Utenlandske arbeidssøkere kan også få informasjon og veiledning hos ulike frivillige organisasjoner, som Caritas ressurs- og informasjonsentre i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Drammen, og Robin Hood-huset i Bergen.
Arbeidsmigranter som har skaffet seg jobb, kan henvende seg til et Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA) for å få ordnet det praktiske knyttet til registrering, skattekort, flyttemelding m.m. Her kan man også få informasjon og veiledning om lover og regler i norsk arbeidsliv.
I Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Kirkenes har politiet, UDI, Skatteetaten og Arbeidstilsynet opprettet egne Servicesentre for utenlandske arbeidstakere (SUA). Her kan arbeidsmigranter fra EU/EØS blant annet
- få utstedt registreringsbevis
- søke om skattekort, og samtidig få tildelt D-nummer5
- melde flytting til Norge, og samtidig få tildelt norsk fødselsnummer få informasjon og veiledning om lover og regler i norsk arbeidsliv
NB! Man må i de fleste tilfeller bestille time. Se www.sua.no for mer informasjon om hva servicesentrene kan hjelpe med, og hva man må gjøre på forhånd.
Fotnoter/kilder:
5 D-nummer: Er nødvendig for registrering i Folkeregisteret, tildeling av skattekort m.m., og tildeles personer som ikke har norsk fødselsnummer.
Fotnoter/kilder:
- 1
Dublin-forordningen er en avtale mellom EU-landene, Norge, Island, Sveits og Liechtenstein om at asylsøknaden skal behandles i det første Dublin-landet asylsøkeren kommer til. Hvis asylsøkeren søker om beskyttelse i et annet Dublin-land, skal vedkommende sendes tilbake til det landet som allerede har behandlet søknaden, eller som skal ha ansvar for å behandle søknaden. Søknaden blir behandlet som en Dublin-sak hvis asylsøkeren: – allerede har søkt beskyttelse (asyl) i et annet Dublin-land – har fått visum eller oppholdstillatelse i et annet Dublin-land – har nære familiemedlemmer i et annet Dublin-land – har reist ulovlig inn i, eller oppholdt seg ulovlig i, et annet Dublin-land
- 2
NAV: Rettigheter i EØS-avtalen
- 3
Lov om arbeidsmarkedstjenester (arbeidsmarkedsloven)
- 4
Forskrift om arbeidsmarkedstiltak (tiltaksforskriften) § 1-3
- 5
Friberg, Elgvin, og Djuve (2013): Innvandrerne som skulle klare seg selv. Når EØS-avtalens frie flyt av arbeidskraft møter velferdsstatens bakkebyråkrati. Oslo: Fafo (Fafo-rapport 2013:3)