Hopp til hovedinnholdet

Oppholdstillatelser for personer utsatt for menneskehandel

Personer utsatt for menneskehandel har ulik oppholdsstatus: noen er asylsøkere, noen er EU/EØS-borgere med oppholdsrett i Norge, noen er udokumenterte/oppholder seg i landet ulovlig, mens andre kan ha ulike typer oppholdstillatelser eller være norske statsborgere. For å sikre at mulige ofre for menneskehandel får nødvendig bistand og beskyttelse, er det viktig å få avklart oppholdsstatus.

Antatte ofre for menneskehandel kan søke om refleksjonsperiode eller begrenset oppholdstillatelse for ofre for menneskehandel, eller de kan søke om beskyttelse (asyl). Dersom de ikke oppfyller vilkårene for beskyttelse, vurderes det om de kan innvilges oppholdstillatelse til vitner i sak om menneskehandel, eller opphold på grunn av sterke menneskelige hensyn eller særlig tilknytning til riket. De fleste oppholdstillatelser er midlertidige, men kan etter en lengre sammenhengende periode og etter visse vilkår danne grunnlag for å søke permanent oppholdstillatelse.

Personer som er antatt utsatt for menneskehandel, og som har ulovlig eller uavklart oppholdsstatus i Norge, bør så raskt som mulig få hjelp til å komme i kontakt med advokat for gratis juridisk bistand. Dette for å avklare hvilke alternativer som er aktuelle og realistiske i den enkeltes situasjon. Man bør unngå å forespeile mulighet for oppholdstillatelse i Norge, dersom man ikke har inngående kjennskap til regelverk og praksis på feltet.

Les mer om de ulike oppholdstillatelsene som er aktuelle for personer utsatt for menneskehandel:

Refleksjonsperiode (utlendingsforskriften § 8-3 første ledd) er en seks måneders oppholds- og arbeidstillatelse. Formålet er å bidra til at ofrene skal kunne bryte med miljøet bak menneskehandelen, og legge til rette for at bakmennene skal kunne straffeforfølges.

Denne oppholdstillatelsen

  • søkes hos politiet og avgjøres av UDI
  • er et såkalt lavterskeltilbud, det vil si at det skal være tilstrekkelig at det foreligger holdepunkter for at personen er utsatt for menneskehandel, og er innstilt på å benytte seg av de hjelpetiltakene som tilbys
  • kan ikke fornyes, men man kan søke ny midlertidig oppholdstillatelse i inntil ett år dersom politi/påtalemyndigheter ser det som nødvendig for å kunne gjennomføre etterforskningen eller straffesaken
  • danner ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse eller familieinnvandring (mindreårige barn kan likevel innvilges familieinnvandring med en person som har fått innvilget refleksjonsperiode, dersom barnet fyller de vanlige vilkårene for familieinnvandring og politiet mener det er fare for dets sikkerhet i hjemlandet)
  • gis også til medfølgende mindreårige barn som oppholder seg i Norge
  • kan også gis personer som har et utvisningsvedtak (uttransportering gjennomføres ikke under refleksjonsperioden)
  • gjelder kun i Norge – dersom personen ønsker å reise ut av Norge i løpet av perioden, må det søkes om tillatelse
  • kan tilbakekalles dersom UDU vurderer at det er åpenbart at vilkårene ikke (lenger) oppfylles

 

Begrenset oppholdstillatelse for ofre for menneskehandel (utlendingsforskriften § 8-3 andre ledd) er en midlertidig oppholds- og arbeidstillatelse som kan gis for inntil 12 måneder, med mulighet for fornyelse. Formålet er å tilrettelegge for straffeforfølgelse av bakpersoner.

For å få innvilget denne oppholdstillatelsen må personen har brutt med miljøet bak menneskehandelen, forholdet må være anmeldt, etterforskning eller straffesak mot bakpersoner skal være påbegynt, og at politi-/påtalemyndighet må anse at personens tilstedeværelse i Norge er nødvendig for å få gjennomført straffesaken

Denne oppholdstillatelsen

  • søkes hos politiet og avgjøres av UDI
  • danner ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse eller familieinnvandring (mindreårige barn kan likevel innvilges familieinnvandring, dersom barnet fyller de vanlige vilkårene for familieinnvandring og politiet mener det er fare for dets sikkerhet i hjemlandet)
  • gis også til medfølgende mindreårige barn som oppholder seg i Norge
  • kan også gis personer som har et utvisningsvedtak (uttransportering gjennomføres ikke under tillatelsesperioden)
  • gjelder kun i Norge – dersom personen ønsker å reise ut av Norge i løpet av perioden, må det søkes om tillatelse
  • kan tilbakekalles dersom UDU vurderer at det er åpenbart at vilkårene ikke (lenger) oppfylles
  • omtales noen ganger også som «utvidet refleksjonsperiode»

 

Utlendingsforvaltningen (Utlendingsdirektoratet, Utlendingsnemnda og politiets utlendingsenhet) skal tilrettelegge for identifisering av mulige ofre for menneskehandel i alle ledd av asylsøkerprosessen, og mulige ofre skal følges opp.

Under behandling av asylsøknaden skal det vurderes om personen risikerer forfølgelse eller å bli utsatt for umenneskelig behandling ved retur til hjemlandet (utlendingsloven § 28). Faktorer som blir vurdert er blant annet risiko for retraffikering (å bli utsatt for menneskehandel på nytt), reaksjoner som følge av ubetalt gjeld til bakpersoner eller på grunn av samarbeid med politi, samt stigmatisering og sosial utstøtelse. Det er derfor viktig at UDI har opplysninger om menneskehandelssituasjonen. Dette kan gjøres ved at dette følges opp i asylintervjuet eller eventuelt tilleggsintervju, eller ved at UDI får tilgang til dokumentasjon fra andre instanser som har identifisert og fulgt opp personen som antatt offer for menneskehandel.

Under saksbehandlingen skal det tas hensyn til den spesielle situasjon et mulig offer for menneskehandel kan være i. Trusler, vold, misbruk av sårbar situasjon og traumatisering kan ha innvirket på personens evne til å fremstille sin historie på en troverdig måte, og kan medvirke til at opplysninger om utnyttelsen først kommer sent i asylprosessen. Når det gjelder mindreårige antatte ofre for menneskehandel, skal det foretas en barnesensitiv fortolkning av risikoen for at barnet bli utsatt for forfølgelse eller utnyttelse.

Dersom UDI vurderer at hjemlandets myndigheter i tilstrekkelig grad har evne og vilje til å beskytte det antatte offeret mot bakpersoner, innvilges ikke beskyttelse i Norge. Personens individuelle situasjon skal tas med i vurderingen. Det skal også vurderes om barn og andre spesielt sårbare personer er i stand til å benytte seg av tilgjengelige hjelpetilbud.

Dersom vilkårene for beskyttelse (asyl) ikke anses som oppfylt, skal det vurderes om personen fyller vilkårene for oppholdstillatelse til vitner i sak om menneskehandel (utlendingsforskriften § 8-4) eller oppholdstillatelse på grunn av sterke menneskelige hensyn eller særlig tilknytning til riket (utlendingsloven § 38).

 

Dersom vilkårene for beskyttelse (asyl) ikke anses som oppfylt, skal det vurderes om personen fyller vilkårene for oppholdstillatelse til vitner i sak om menneskehandel (utlendingsforskriften § 8-4).

Denne oppholdstillatelsen

  • har som formål å bidra til at de som er utsatt for menneskehandel skal tørre å hjelpe politiet i straffeforfølgelse av bakpersonene
  • skal som hovedregel innvilges personer som har avgitt forklaring som fornærmeti en rettssak hvor det er tatt ut tiltale etter menneskehandelsparagrafen (straffeloven § 257)
  • kan også innvilges personer som har avgitt vitneforklaringer for retten eller for politiet i en menneskehandelssak (straffeloven § 257) eller sak om hallikvirksomhet (straffeloven § 315)
  • har ikke som vilkår at det er tatt ut tiltale – en person som på grunn av sin forklaring for politiet befinner seg i en like vanskelig situasjon som hen ville vært ved en vitneforklaring i rettssak, kan innvilges oppholdstillatelse etter denne bestemmelsen
  • kan gi grunnlag for permanent oppholdstillatelse
  • vurderes kun etter søknad om beskyttelse/asyl (man kan ikke søke direkte om oppholdstillatelse etter denne bestemmelsen)

Dersom personen ikke anses som å fylle vilkårene for beskyttelse/asyl eller oppholdstillatelse som vitne i sak om menneskehandel, skal det vurderes om vedkommende etter en helhetsvurdering fyller vilkårene for oppholdstillatelse på grunn av sterke menneskelige hensyn eller særlig tilknytning til riket (utlendingsloven § 38).

 

 

Dersom personen ikke anses som å fylle vilkårene for beskyttelse/asyl eller oppholdstillatelse som vitne i sak om menneskehandel, skal det vurderes om vedkommende etter en helhetsvurdering fyller vilkårene for oppholdstillatelse på grunn av sterke menneskelige hensyn eller særlig tilknytning til riket (utlendingsloven § 38).

At en person har vært offer for menneskehandel og/eller er mindreårig skal inngå i en helhetsvurdering sammen med andre relevante hensyn, som alvorlige helseproblemer, sosiale og humanitære forhold ved retur, og hensyn til eventuelle medfølgende barn.

 

Allerede bekymret?

Dette kan du som helse- og sosialarbeider gjøre når du er bekymret for om en person kan være utsatt for menneskehandel eller annen utnyttelse.